About Me

My photo
hye my name is NUR HUSNA BINTI AZHAR..i like to smile.. i'll alwez smiling although i'm hurt,,.i may hurt people too.. watchup! haha..i'll love peoples who love me..dont worry i do love my anemy too..cool yeah..dont judge books by its cover..judge it by it contents..soo..do not judge me before u had know me.i'm funny.. peoples said that..haha..that's all..

Tuesday 27 November 2012

PENGALAMAN MENJADI SURI-KAKAK

Assalamualaikum ... (kalau tak jawab dosa, kalau jawab syg-kak maria elena)

okay okay fine tak kisah la yg pasti jawab salam itu wajib, dah lama tak update blog kan, yela selama sebulan mymum and mydad pergi menunaikan haji dan saya kena lah memikul tanggungjawab sebagai seorang kakak yang amat bertauliah,,,haha

ni haa ambe nak cite perasaan menjadi seorang surikakak a.k.a surirumah

aku ada 5 orang adik bewadiwk.. i'm the eldest, then farhanah(udik), asnawi(abg), muhammad(mad) and the youngest is hafiz(darling)

the first week a.k.a the hardest week - first week ni jadi hard sebab ermmm sebab ''TAK PERNAH BUAT'' alaaaaa normal la tu kan. ngeh ngeh =D commonly benda yg aku buat is jadi driver and doktor praktikal contoh ubat yg slalu aku dengar selama menjaga mereka adalah ''COOLFEVER'' lalalalala. actually takde la susah mane, bangun pukul 5 kejut adik2 bangun subuh, buat breakfist (cococrunch, honeystar, susu), suruh dorunk mandi pergi sekolah, hantar mereka ke sekolah, balik rumah kemas bilik, buat lunch (kelebihannya aku dah pandai masak Alhamdulillah) kadang2 tak payah masak pon rezeki dari jiran2 selalu masuk, then hantar asnawi pulak sebab die sesi petang, then balik rumah, then tunggu mad and aling balik sekolah, kadang2 ambil aling kat sekolah kalau rajin, lepas tu suap mereka makan, dorunk tido, petang goreng naget ke burger ke untuk minum petang, then dorunk main kat luar,kul 7 masuk rumah suruh dorunk mandi solat maghrib, lpas maghrib pergi rumah maklang dinner, hari2 maklang masak kan dinner, balik rumah dekat pukul 9.30pm, suruh dorunk check hw, susun jadual, solat isyak then tidur. lpas tu aku siapkan baju skolah stoking  mereka untuk ke sekolah esok pagi, farhanah Alhamdulillah pandai jage diri sendiri, aku selalu tidur lambat sebab, kadang2 tak boleh tidur, kerana risaukan keselamatan dan kerinduan kepada ibu ayah.

cabaran dan dugaan
-biasalah budak2 selalu bergaduh adik beradik, itu yang paling tak tahan, aku kena jerit, jadi garang untuk suruh mereka diam, stress kot

-nak kejut dorunk bangun tidur solat subuh bukan senang tau... kadang2 dorunk bole tidur dalam tandas? ( tu pasal hari2 aku mandikan dorunk )

-muhammad atau mad ade astma, kadang2 pukul 2-3 pagi hantar die pergi ambil gas kat hospital

- yang ni dugaan paling berat aku rasa, pada 27 oktober kalau tak silap, aku di serang demam yg berlanjutan walaupon dah pergi klinik, 7 november aku di tahan di KPJ sebab demam yg still tak baik, and 14 nov aku buat rawatan lanjut di hospital swasta DEMC untuk minor surgery for sinus infection, dimana penyakit tu la yg buat aku demam batuk astma tak baik, dugaan sgt waktu tu, aku bersyukur sangat ade family, my Superman, jiran2 and kawan yg banyak membantu menjaga adik2.

-after 2 days of surgery and berada di rumah, opah diserang sesak nafas dan sewaktu itu opah berada di rumah aku, hanya aku dan adik2 sahaja yg ada, other family was working and jauh, aku terpaksa bawa opah ke klinik dalam keadaan opah yang kronik aku rasa tak sempat tunggu mereka dtg, takut terlambat.. aku, farhanah dan asnawi bawa opah ke klinik dan klinik call ambulance untuk ke hospital klang sbb opah dah teruk sgt, adik2 aku tinggalkan di rumah jiran, Alhamdulillah jiran jiran ade, tanpa jiran2 aku takkan tau opah sesak nafas, sebab waktu tu aku pergi renew lesen dengan semua adik2, mujur ade jiran yang call kan. Allah je tau mcm mane perasaan aku waktutu..

Aku rasa cukup kot sampai sini dulu, hehe,,, kalau ade cerita yang aku lupa, aku akan update lagi okay,

aku nak share 1 gambar ni dimana, sewaktu aku di hospital, aku di kejutkan dengan satu delivery iaitu sejambak bunga yang besar dari ibu dan ayah from Mekkah <3 dengan note yang tertulis ''To : husna - salam dari mekah, semoga cepat sembuh & sabar dengan ujian kesakitan ini, salam rindu dengan penuh kasih sayang dari ayah dan ibu'' 

THE FLOWERS IS VERY BEAUTIFUL, THE FLOWERS HAD MAKE ME CRY, THANKS MUM DAD LOVE YOU



AKHIR KATA HUSNA NAK UCAPKAN THANKS KEPADA SEMUA YANG BANYAK MEMBANTU, TERUTAMA KELUARGA, SUPERMAN, JIRAN JIRAN, KAWAN KAWAN IBU, RAKAN RAKAN YANG SENTIASA BAGI SOKONGAN DAN DORONGAN, SEGALA KESULITAN ANGGAPLAH UJIAN DARI ALLAH, DAN SEMUA PENGALAMAN AKAN MENGAJAR KITA UNTUK MENJADI LEBIH DEWASA INSYAALLAH,

Papepon yang jadi mulakan harimu dengan Bismillah seiring dengan senyuman. 

END~ thanks all.


No comments:

Post a Comment